Sabtu, 12 Februari 2011

Unta Si Tahan Haus dan Lapar

1. AR RAHMAAN - Maha Pengasih
Allah SWT Yang Maha Pengasih memberikan rezeki kepada semua makhluk ciptaanNya. Baik itu manusia, haiwan, ataupun tumbuhan.
Allah SWT memberi keistimewaan khusus kepada unta. Unta yang tinggal dipadang pasir nan panas dan gersang mampu menahan lapar selama delapan hari. Unta yang amapu bertahan hidup 3 minggu tanpa air. Subhanallah!
Punuk unta merupakan timbunan lemak yang akan menyediakan sari makanan bila ia kelaparan dan kehausan. Jika tidak menemukan makanan, unta boleh memakan tanaman berduri. Allah SWT menciptakan mulut unta tebal dan kuat seperti karet.
Allah SWT Yang Maha Pengasih memberikan rahmat dan kemakmuran kepada semua makhluk ciptaanNya tanpa pilih kasih.Sehingga Allah SWT memiliki nama indah Ar-Rahmaan. Yaitu Maha pengasih.
"Tidak ada seorang pun dilangit dan dibumi, kecuali akan datang kepada Tuhan Yang Maha Pemurah selaku seorang hamba." (QS.Maryam:93)
BERZIKIR, yuk!

Jika kita membaca Yaa Rahmaan sebanyak 100x, iaitu setiap seusai mengerjakan solat fardu. Dengan seizin Allah SWT kita akan dapat memiliki ingatan yang kuat, pengetahuan yang cemerlang, dan terhindar dari hati yang keras. Wallahu'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...